dinsdag 13 januari 2015

Homemade zandkoekjes in allerlei smaakjes

In mijn kerstpakket zaten Easy2cook uitsteek vormpjes. Om deze easy dingen is uit te proberen bakte ik zandkoekjes. Je hebt er niet veel voor nodig en ze zijn ook nog eens makkelijk te maken. Lees hier hoe ik er mijn eigen draai aan geef. 

Wat heb je nodig?

  • 250 gram bloem 
  • 200 gram suiker
  • 200 gram boter
  • 1 zakje vanille suiker
  • snufje zout
  • Chocolade, kokos en kaneel. Je kunt ook andere ingredienten gebruiken  

Wat moet je doen? 
Zeef de bloem in een grote beslag kom. Voeg daar de suiker, boter, vanille suiker en het snufje zout aan toe. Snij met een mes de boter aan kleine stukken. Als het geen groot blok meer is kan je het geheel mixen. Je krijgt geen egaal beslag dus als alles goed door elkaar gemengd is en de boter helemaal klein is kan je stoppen. Kneed met de hand het beslag tot een samenhangend beslag (zodat je er een bal van kan maken). Zet de beslag kom met beslag afgedekt in de koelkast voor minimaal een uur.  

Als het beslag een uur in de koelkast heeft gestaan, kneed je nog een keer. Omdat ik vier verschillende soorten koekjes wil maken verdeel ik de grote bal in vier kleinere bollen. Door drie kleine bolletjes beslag kneed ik een ingrediënt (chocola, kokos en kaneel). Door het laatste bolletje kneed ik niks, deze wil ik neutraal laten. De chocola maak je natuurlijk eerst klein. Zet de oven vast aan op 180 graden zodat die vast warm kan worden. 

Maak van de bolletjes een pannenkoek van ongeveer 1 cm dik. Zorg dat er een beetje meel onder op het oppervlak ligt zodat het beslag niet aan het oppervlak blijft kleven. Ik gebruikte Easy2cook bloemen uitsteek vormpjes. En easy waren ze. Als je het vormpje in het deeg drukte beleg het deeg in het vormpje hangen. Boven de bakplaat kan je op een knop aan de bovenkant drukken zodat het koekje vanzelf eruit valt. Super handig! Als alle koekjes klaar zijn mogen ze 15 minuten in de oven totdat ze licht bruin zijn. 
Bolletje met chocolade 

Bolletje met kaneel 

Het zijn eenvoudige koekjes maar echt super lekker. Door verschillende ingrediënten aan toe te voegen kun je er je eigen draai aan geven. Mijn favoriet was zeker het koekje met kaneel. De kokos koekjes vielen een beetje tegen, ik proefde namelijk niet veel kokos (misschien had ik er meer kokos doorheen moeten mengen). Ik zette een bakje met koekjes op tafel en toen ik me omdraaide was het bakje al haast leeg!

Veel bak plezier en eet smakelijk!

Liefs
Daphne    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten