woensdag 14 januari 2015

Het logo van Starbucks door de jaren heen

Wie een bedrijf begint moet een logo hebben. Het logo straalt vaak de missie en de visie van het bedrijf uit. Door een huisstijl te ontwikkelen en deze terug te laten komen in je logo zal de consument je snel herkenen. Als de consument zonder enige moeite je logo koppelt aan je merk, doe je het goed. 

Rond, groen en een witte zeemeermin met een kroon in het midden. Iedereen kent het logo van koffieketen Starbucks wel. Dit terwijl er het woord 'Starbucks' niet eens in het logo verwerkt is! Door de jaren heen is het logo steeds veranderd, 40 jaar geleden was het logo namelijk nog helemaal niet groen.




Zoals je ziet wordt het logo steeds strakker en eenvoudiger, 'less is more' kun je wel zeggen. Starbucks is er vanuit gegaan dat vanaf 2011 iedereen het groene ronde logo zal associeren met Starbucks (net zoals de 'swoosh' van Nike, het appeltje van Apple en de schelp van Shell). Door het woord Coffee weg te halen hebben ze ook meer mogelijkheden. Tegenwoordig verkopen ze namelijk naast koffie ook broodjes en allerlei soorten gebak. Zo kunnen ze in de toekomst hun assortiment blijven verbreden. 

Op internet gaan er verschillende speculaties over het logo van Starbucks in de toekomst. Zou Starbucks zo bekend worden dat iedereen het herkend aan een groene cirkel? Ik zou het erg knap vinden. 




Wist je dat in het eerste logo de borsten en de navel van de zeemeermin zichtbaar waren? In het tweede logo is alleen de navel nog zichtbaar en in het huidige logo zijn zowel de borsten als de navel niet meer te zien. En ik dacht nog wel dat de hedendaagse samenleving zo open was...

Liefs,
Daphne

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen