maandag 6 april 2015

Happy Italy vs. Vapiano

Inmiddels worden de Italiaanse restaurants 'Happy Italy' en 'Vapiano' steeds bekender onder de Nederlandse pizza en pasta liefhebbers. Door de budget prijzen zijn ze erg populair en moet je soms zelfs in de rij wachten voor een tafeltje. Omdat Happy Italy voor mij 10 minuten fietsen is, zijn mijn bezoekjes niet meer op twee handen te tellen. Afgelopen weekend ben ik voor het eerst bij Vapiano in Rotterdam geweest. Benieuwd waar mijn voorkeur naar uit gaat? 

- Concept
Happy Italy: Een Italiaans restaurant met een uitgebreide menukaart. Ze verkopen pizza, allerlei soorten pasta, anti pasta, salades, panini's en natuurlijk toetjes. Bij Happy Italy word je bediend aan tafel (zoals bij de meeste restaurants). Door de open keuken kan je zien dat alles vers wordt gemaakt in een snel tempo. Reserveren is niet mogelijk, tenzij je met een groep van 10 of meer komt. Om het tempo erin te houden kun je niet contant betalen en kan de rekening niet gesplitst worden.

Vapiano: De naam komt van een Italiaans spreekwoord: Wie rustig en ontspannen leeft, leeft langer en in een goede gezondheid. Ook hier verkopen ze pizza, allerlei soorten pasta, risotto, antipasta, salades, soep en toetjes. Bij de ingang krijg je een pasje. Als je iets besteld houd je, je pastje voor een scanner waardoor het bedrag op je pasje komt te staan. Bij Vapiano moet je zelf je eten en drinken halen. Je hebt verschillende rijen voor pizza, pasta, anti pasta en drinken. Als je besteld hebt wordt het voor je neus klaargemaakt in een open keuken. Als je alles hebt kun je een tafeltje uitzoeken. Bij de uitgang word er naar je pasje gevraagd en moet je afrekenen wat erop staat.


- Service
Happy Italy: Zoals ik al zei word je hier aan tafel bediend. Zodra je gaat zitten staat er al vrij snel iemand om je bestelling op te nemen. Tot nu toe heb ik altijd aardige serveerster gehad die wisten waar ze mee bezig waren. Als je niet weet wat iets is kunnen zei het uitleggen. Als je het eten besteld hebt wordt het ook snel geserveerd. Ik heb nooit langer dan een kwartier hoeven te wachten! Echt een groot pluspunt.

Vapiano 
Vapiano: Bij Vapiano moet je zelf je eten gaan halen. De verschillende rijen zijn super onhandig. Ik zou een tafeltje bezet houden terwijl mijn vriend eten zou halen. Helaas ging dat niet door omdat ik pasta wilde en hij pizza, en hij natuurlijk niet in twee rijen kon gaan staan. We zijn dus allebei ons eten zelf maar gaan halen (allebei in een andere rij, lekker ongezellig). Daar kwam nog eens bij dat zijn pizza eerder klaar was dan mijn pasta waardoor zijn pizza al koud stond te worden tot dat ik eindelijk kwam.

- Prijs/kwaliteit verhouding
Happy Italy: Veel eten, heel veel eten. De pizza's zijn mega groot en rijk belegd en de pasta borden zijn tot de rand toe gevuld. Ik denk niet dat er iemand met honger het restaurant verlaat. Dat terwijl het echt heel goedkoop is. Voor een pizza Margherita betaal je nog geen 5 euro.

Vapiano: Als ik niet eerst bij Happy Italy was geweest had ik het waarschijnlijk goed gevonden. Maar.. de pizza's zijn duidelijk kleiner en minder belegd en de pasta borden zijn minder gevuld. Terwijl Vapiano wel duurder is. Nog steeds goedkoop maar je krijgt er minder voor. Enige pluspunt is dat Vapiano risotto heeft, and I love it!

Happy Italy 
- Sfeer
Beide restaurants hadden een gezellige sfeer. Het is leuk ingericht en er komt veel jong volk op af. Er staan naast gewone tafels ook veel lange tafels waar veel mensen tegelijk aan kunnen zitten. Zo kan het voorkomen dat je bij onbekende 'aan tafel zit'. Kan gezellig zijn, maar als je samen met je vriend uit eten gaat is het leuker als je een twee persoons tafel hebt.





- Conclusie
Ik zou iedereen Happy Italy aanraden, maar dat is denk ik wel duidelijk. Naast dat je meer krijgt voor minder geld vind ik de rijen bij Vapiano gewoon weg niet handig. Het is ongezellig als je alleen in de rij staat te wachten, het eten is niet tegelijk klaar en als je eindelijk eten hebt bemachtigd moet je nog opzoek naar een tafel. Wat als opeens alles bezet is? Kan je met je bord in je handen gaan staan wachten. Of je moet je spullen bij een tafel laten staan zonder dat je er toezicht op hebt (ook niet erg veilig). Waar gaat jou voorkeur naar uit?

Liefs,
Daphne

6 opmerkingen:

  1. Ben bij beiden geweest. Persoonlijk vind ik Happy Italy niet bijzonder lekker of zo. Vapiano is wel weer een leuk concept met het pasje. Maar als je met meerdere mensen bent krijg je inderdaad het probleem dat het eten niet rond dezelfde tijd klaar is.

    Liefs, Susan
    ishootlovee.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook bij beide gaan eten. Happy Italy was in Rotterdam en Vapiano was denk ik in Berlijn. Ik vond eerlijk gezegd, geen een van beide de moeite.. Vapiano was inderdaad niet zo gezellig, lastig met die rijen, moet je nog plaatsje zoeken en vond het in die in Berlijn ook erg donker. Het pasje vond ik wel een leuk en handig systeem.
    Happy Italy is echt belachelijk goedkoop voor de hoeveelheden die je krijgt. Ik stel me daar meteen vragen bij. Ik zeg niet dat ik niet terug zou gaan, maar het zou moeten zijn dat het niet anders kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zelf erg fan van hapy italy. Maar besloot een keer naar vapiano te gaan met mijn vriend en dit was niet zo'n succes... mijn pasta was niet lang genoeg gekookt en daardoor nog hard... en had het gevoel niet echt een keuze te kunnen maken omdat de vrouw die ons eten kookte erg opdringerig was. Ik hou het liever bij happy italy.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gister gaan eten bij vapiano met mijn 3 kids..omdat ik niet mag tillen vroeg ik de mevr die werkt aan de kassa ingang voor eetstoelen kids maar werd afgesnauwd dat ze zelf niet mag tillen. Toen ik later in de rij stond met 1 van mijn kinderen om eten te bestellen en ik in verte zag dat een klein kindje op gevaarlijke draaideur afliep en ik zelfde serveerster toeriep dat kindje gevaar liep, zei ze sja ik moet werken en liep koelbloedig door!! Het is wat de bijbel zegt we leven echt in de laatste dagen..en mensen zijn echt egoistisch maargoed dit gedrag was echt gewoon bizar! Voor mij geen vapiano meer aan de binnerotte.dan maar liever happy italy!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dalijk toch achterhalen hoe ik een klacht in kan dienen bij vapiano tegen deze vietnamees uitziende superslanke kleine kindonvriendelijke dame...die is echt niet bevoegd om met mensen te werken.

    BeantwoordenVerwijderen