maandag 5 januari 2015

Eetgewoontes Nederland - Taiwan

Elk land heeft zijn eigen eetgewoontes. In Nederland eet je met mes en vork, in India eet je met je handen en in China met stokjes. Omdat ik vroeger drie jaar lang in Taiwan (een klein eiland naast China) heb gewoond, leek het me leuk om de eetgewoontes van daar te vergelijken met hier. In 2013 ben ik namelijk nog op vakantie geweest in Taiwan en toen vielen mij opeens heel veel verschillen op. 

1. Eten met stokjes. Het grootste en meest bekende verschil. In Taiwan eten ze alles met stokjes. Messen en vorken worden alleen voor toeristen tevoorschijn gehaald. Omdat je met stokjes niet kunt snijden is alles voorgesneden, wel zo handig. Een mes wordt als wapen gezien en die hoort niet op tafel.  


2. Eten op straat. Waar wij eerst op de fiets moeten springen om naar de supermarkt te gaan kan je in Taiwan je deur uitlopen en kant en klare gerechten op straat kopen. 's Avonds worden verschillende straten omgetoverd tot markten waar de vleesgeur je tegemoet komt. De kraampjes zijn redelijk vies, niet overal ruikt het even lekker en de vliegen eten gezellig mee en toch is het elke avond weer druk. Blijkbaar hebben ze een ander idee van hygiene.

3. Je eigen eten/drinken meenemen. Iets wat in Nederland als heel onbeschoft wordt gezien is daar super normaal. Toen we buiten op een terrasje zaten van een lunchroom, zag ik dat de mensen aan de tafel naast ons drinken van de McDonald's mee hadden genomen. Terwijl ze een broodje bestelden bij de ober dronken ze hun milkshake op. In Taiwan kijkt niemand er van op. 

4. Eten delen. In Nederland bestelt iedereen iets voor zichzelf maar in Taiwan wordt alles op tafel gedeeld. Iedereen krijgt een bord en een bakje met rijst. In het midden worden grote schalen vlees en groente gezet waar iedereen (met zijn stokjes) vanaf pakt wat die wil. I like it! Zo kan je van alles wat proeven en wat je niet lekker vindt laat je stiekem staan, dat eet iemand anders wel op. 

5. Slurpen en boeren. In Taiwan is het heel gewoon om in het openbaar vreemde en harde geluiden te maken tijdens het eten. Al slurpend wordt de noedelsoep naar binnen gewerkt, gevolgd door een harde boer. Als je pech hebt zit je naast zo iemand in het vliegtuig en kan je er de hele vlucht (12 uur) van genieten. 

6. Geen vaste tijdstippen om te eten. In Nederland zitten de meeste gezinnen stipt om 6 uur met zijn allen aan tafel. In Taiwan beginnen ze met eten als het bezoek binnen komt of net wanneer het goed uitkomt. Wij werden uitgenodigd door vrienden van mijn ouders om te BBQ'en. Toen wij daar om 12 uur in de middag aankwamen hing de kip al boven het vuur, de soep was al warm, de rijst was al verdeeld en de groente stond al klaar. Oeps, wij hadden net ons ontbijt achter de kiezen. 

7. Eten geven aan voorouders. Als je in Taiwan een tempel binnen loopt zie je allemaal mensen met zakjes eten. Ze geloven erin dat hun voorouders verder leven in het hiernamaals met een lege maag en een lege portemonnee. Om te zorgen dat hun voorouders ook daar een goed leven hebben leggen ze in tempels tafels vol met eten. Ooit in een kerk in Nederland tafels vol met eten gezien? 




Afgezien van de rare eetgewoontes ben ik gek op de Taiwanese keuken! 

Liefs
Daphne

2 opmerkingen:

  1. Echt een heel interessant artikel! Ik zou er niet echt blij van worden als er zo iemand naast me zat in het vliegtuig, en dat het heel normaal is om je eigen eten mee te nemen komt goed uit voor mij. Als mijn ouders op vakantie naar een restaurant gaan, vraag ik of ik iets te eten mag halen ergens anders en het daar op mag eten omdat ik weinig dingen lust.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Daphne, leuk en leerzaam jou verhaal. Ik heb een vraag. Een Taiwannees, computer expert, heeft het moederbord van m'n oude Pc gerepareerd.
    Hij kwam met z'n vrouw want zij kon wat beter Nederlands. Wij hebben gezellig over allerlei onderwerpen gesproken. Zij vonden mijn vrouw en mij zo aardig, dat ik niets voor de reparatie hoefde te betalen. Ze wilden echt niets hebben. Wat voor kleinigheidje zou ik uit respect toch nog kunnen geven?
    Op een andere site werd er over Hollandse Stroopwafels gesproken.
    Met vriendelijke groet,
    Ruud uit Rotterdam.

    BeantwoordenVerwijderen