zaterdag 24 januari 2015

Homemade appel rabarber crumble

Ik verveelde me en wat ga ik dan doen? Juist, dan ben ik al snel in de keuken te vinden met mijn handen in het beslag. Ik bakte dit keer voor het eerst appel rabarber crumble en hij was dezelfde avond al op. Hij kwam warm uit de oven en de slagroom maakte het af, heerlijk!

Wat heb je nodig?

  • 3 appels 
  • 1 rabarber of 1 potje rabarber puree
  • krenten
  • bruine suiker
  • 3 eetlepels suiker
  • 125 gram bloem
  • 175 gram boter 
  • slagoom 

Wat moet je doen? 
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij de appel in kleine blokjes. Als je een hele rabarber hebt moet je deze ook zo klein mogelijk snijden. Ik gebruikte van Hak een potje rabarber puree daar hoef je niks mee te doen. Doe de blokjes appel en rabarber in een bakje. Meng hier een handje met krenten doorheen en de bruine suiker. Hoeveel bruine suiker je gebruikt kan je zelf weten. Ik hou van zoet dus heb er flink wat doorheen gegooid.


Nu hoef je alleen nog de crumble te maken. Zet de oven vast aan op 180 graden zodat die warm wordt. Weeg de bloem af en mix dit samen met de boter en suiker door elkaar. Gebruik deeghaken om de boter fijn te maken. Het hoeft geen egaal mengsel te worden, de boter moet alleen klein gemaakt worden. Doe eerst het 'appel rabarber mengsel' in een lage schaal, strooi hier de crumble overheen. Zet het geheel een half uur in de oven tot de laag kruimels licht bruin is geworden.

Als het een half uur in de oven heeft gestaan laat je het even afkoelen door de oven open te zetten. Wij maken altijd verse slagroom dus terwijl de taart afkoelt klop ik de slagroom. De appel rabarber crumble is het lekkerst als je hem warm eet met een beetje slagroom erop.

Onze kat vond de slagroom ook erg lekker!
Liefs,
Daphne 

1 opmerking: