woensdag 21 januari 2015

Het verschil tussen vegetariër en een veganist

Een vegetariër is iemand die geen vlees eet van dieren (en van mensen uiteraard). Meeste vegetariërs eten ook geen vis, maar sommigen maken voor vis een uitzondering. Iemand die geen vlees eet en geen producten die van dieren afkomstig zijn zoals melk, eieren en honing is een veganist.

Ik ben zelf geen vegetariër en dus ook geen veganist. Toch laten we elke week wel een keer het vlees links liggen en eten we een vleesvervanger. Sommige zijn echt super lekker! Het zou heel erg goed voor het milieu zijn als mensen minder vlees zouden eten. Als iedereen nou één keer per week geen vlees at zou het al heel veel schelen. Het zorgt voor minder uitstoot van broeikasgassen en land gebruik.



Waarom mensen vegetariër of veganist zijn kan verschillende redenen hebben. De één is tegen dierenleed en wil de rechten van het dier beschermen, de ander vindt vlees gewoon weg niet lekker, weer een ander eet het niet vanwege zijn geloof of vindt het milieu erg belangrijk.

Ik vind zelf vlees erg lekker maar ben ook een grote dierenvriend. Ik ben geen grote vleeseter maar ik denk dat ik het toch moeilijk zou vinden om helemaal geen vlees meer te eten. Ik vind het dan ook erg knap als mensen de rechten van het dier willen beschermen en daarom geen vlees eten. Een sterk statement want er gebeuren verschrikkelijke dingen met dieren. Aan iemands uiterlijk kun je (vaak) niet zien of hij/zij vegetariër of veganist is. Eigenlijk best jammer want daardoor wordt hun statement niet goed overgebracht naar de rest van de wereld. Alleen vrienden en kennissen weten ervan omdat ze waarschijnlijk wel eens samen eten.

Als er nou een button zou zijn met 'Ik ben vegetariër/veganist omdat ik tegen dierenleed ben'. Joden lopen immers met een keppeltje, moslims met een hoofddoek, christenen met een rozenkrans en boeddhisten scheren hun haar eraf. Natuurlijk lopen ze er niet allemaal mee rond, maar ze kunnen er mee manifesteren.

Liefs,
Daphne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten