maandag 15 december 2014

Het Gouden Windei, een prijs die je liever niet wint

Het Gouden Windei word elk jaar uitgereikt aan het meest misleidende product door Foodwatch, een bedrijf dat onderzoek doet naar de waarheid achter voedselverpakkingen. De winnaar wordt gekozen door de consument zelf. De winnaar van 2014 wordt door de fabrikant als "multivitamine" aangeprezen en op de verpakking staat 'drank met vruchtensappen en bronwater'.


Ik heb het over Capri-Sun Multivitamine. Een kinderdrankje dat in een plastic pakje zit waar je zelf het rietje in moet steken. Alleen daarom vind ik het al een stom drankje, want dat gaat altijd fout bij mij. Binnen enkele seconden zit mijn hele hand onder het plakkerige drankje en als ik pech heb mijn kleren ook. In dat plastic pakje zit 200ml drinken wat ongeveer net zoveel suiker bevat als cola. Het wordt actief gepromoot als drankje voor kinderen en bij de ouders wordt ten onrechte de indruk gewekt dat het verantwoord is, door vitamines toe te voegen.

Zoals je al eerder had kunnen lezen in 'Niets is wat het lijkt' is het toegestaan om iets een multivitamine drankje te noemen terwijl er veel meer suiker dan vitamines in zitten. Super misleidend! Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit kinderdrankje ook wel eens drink en ik had nooit gedacht dat er zoveel suiker in zou zitten. Volgende keer toch maar voor iets anders gaan..


De top 5 misleidende producten van 2014:
1. Capri-Sun
2. Ambacht Rundervink van Albert Heijn
3. BelVita breakfast meergranen
4. Groentesoep van Knorr
5. Surinaamse rot van Rosita's

Liefs,
Daphne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten