maandag 8 december 2014

Broodje aap of toch niet?

Een tijd geleden keek ik op tv het programma 'Keuringsdienst van Waarde'. In deze aflevering gingen ze onderzoeken of menselijke haren als grondstof worden gebruikt in ons brood. Wat denk jij: haar of niet haar (waar of niet waar)? 

Ik ben een echte brood eter. 's 0chtends eet ik vaak creusli met yoghurt maar middags eet ik altijd brood. Het liefst lichtbruin brood, zonder teveel pitjes, of stokbrood. Zelf brood bakken vind ik ook leuk. Als je goed kijkt zie je het deeg rijzen en als het in de oven staat ruikt je hele huis naar vers gebakken brood, heerlijk.



Broodverbeteraar oftewel cysteïne (een aminozuur) wordt gebruikt om de kwaliteit van het deeg te verbeteren. Cysteïne kan een dierlijke, plantaardige of synthetische oorsprong hebben. Het kan gewonnen worden uit haren van mensen, varkens of koeien. In KvW gaan ze dit onderzoeken. Ze bezoeken verschillende bakkers, beurzen, laboratoria en brood fabrieken in Nederland. Het is ze niet gelukt om naar een fabriek in China (waar de meeste cysteïne wordt gemaakt) te gaan, maar een Duitse onderzoeker heeft verschillende beelden waar ze gebruik van maken. Erg smakelijk was deze aflevering niet, ik heb de hele tijd met een vies gezicht naar de tv gekeken. Zo zie je dat in China het haar wordt verzameld bij kappers op de grond, waar ook peuken, wattenstaafjes en ik weet niet wat allemaal ligt.

Na onderzoek blijkt dat er inderdaad fabrieken in China zijn waar ze cysteïne van menselijk haar maken. Super smerig! Ze gebruiken menselijk haar omdat dat het goedkoopst is. Er wordt gewoon over gesproken omdat het niet verboden is.  Een broodje aap verhaal is het dus niet. Gelukkig is cysteïne winnen uit menselijk haar in Nederland verboden volgens de EU wetgeving. Fabrieken in Nederland bakken hun broden met cysteïne gemaakt van synthetische oorsprong en eendenveren (klinkt ook niet heel aantrekkelijk). Nu hoop ik dat de EU goed controleert en iedereen de waarheid spreekt. Want volgens het filmpje willen sommige leveranciers wel eens een sociaal wenselijk antwoord geven op vragen over de herkomst van hun cysteïne...

Ik probeer de beelden snel uit mijn geheugen te wissen zodat ik weer kan genieten van mijn brood. Maar een boterham in China sla ik liever af. Heb jij nog zin in een sneetje brood?

                                                                               Kijk hier de hele aflevering op Keuringsdienst van Waarde 

Liefs,
Daphne

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen