woensdag 7 januari 2015

Hot in foodland: maki met wasabi

Iedereen kent het en in elke stad zitten wel meerdere restaurants die het verkopen. Ik heb het over sushi. Een steeds populairder wordend gerecht uit Japan dat inmiddels helemaal is ingeburgerd in Nederland. Wie kent het niet? 

Sushi bestaat uit rijst (gezoet met rijstazijn), groente, vis en zeewier. Sushi bestaat in allerlei soorten en vormen. Maki, Nigiri en Temaki zijn de meest bekende sushi soorten. Maki is een rijst rondje met middenin groente of vis wat bij elkaar wordt gehouden door zeewier, Nigiri is een blokje rijst waar bovenop rauwe vis ligt en Temaki is een puntzakje gemaakt van zeewier met daarin rijst en groente of vis.


Ik ben zelf ook gek op sushi, Maki is mijn favoriet! Lekker met een beetje sojasaus en zonder wasabi (veel te pittig). Ik ken veel mensen die sushi ook heerlijk vinden maar niet iedereen is gek op het laagje zeewier met plakkerige rijst. Omdat sushi nogal prijzig is eet ik niet vaak sushi. Als ik het wel eet is het extra speciaal en geniet ik er van. Ik begrijp dan ook heel goed waarom sushi zo populair is hoewel er een flink prijskaartje aan hangt.

Toen sushi in Nederland werd geïntroduceerd, ongeveer 25 jaar geleden, was het een Japanse delicatesse maar al gauw was er in elke grote stad wel een all-you-can-eat sushi restaurant te vinden. Geen high culture hapje meer dus. Even wat cijfers om een duidelijk beeld te geven van het steeds populairder worden van sushi. In 2013 is er onderzoek gedaan naar buitenshuis eten. De gemiddelde besteding is toen gezakt met 2% tot 7,83 per restaurant bezoek. Terwijl de sushi restaurants het steeds beter deden. Gemiddeld werd er in 2013 23,70 uitgegeven. In 2012 was het nog 21,62 (een stijging van 10%).

De meningen zijn verdeeld over de oorzaak van de gestegen consumptie van sushi. De één denkt dat het juist door de crisis komt. Eerst was sushi een exclusief product maar door de crisis zijn restaurants gaan zakken in prijs en werd het opeens voor een groter publiek betaalbaar. De ander denkt dat het komt door het snel groeiende aantal Japanse restaurants: er is meer beschikbaar. Ik denk dat het vooral komt door de vele all-you-can-eat tenten. Je weet van te voren hoeveel je gaat uitgeven en met de gedachte dat je zoveel kan eten als je wil klinkt dat al snel aantrekkelijk. Daarnaast staan mensen tegenwoordig meer open voor nieuwe gerechten uit andere culturen. Waarom denk jij dat sushi zo populair is?

Liefs,
Daphne

p.s. op de foto zie je mijn broertje en ik aan een lopende band waar sushi voorbij komt. Aan het einde word geteld hoeveel lege bordjes je hebt. Super leuk (en lekker)!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten