vrijdag 9 januari 2015

Glaasje Nanowijn?

Ik schreef voor de blog van Sandra een gastblog over Nanowijn. Omdat ik de wijn zo apart vind wil ik het artikel ook graag met jullie delen. Ik had nog nooit gehoord van Nanowijn en ben zeer benieuwd wat jij ervan vindt!


De moderne technologie zorgt ervoor dat wij steeds makkelijker en lekkerder kunnen eten. Een magnetron warmt ons prakkie op, een mixer zorgt ervoor dat binnen enkele minuten het beslag egaal is, de vriezer houdt ons eten koud en een airfryer zorgt ervoor dat we zonder vet kunnen frituren (lekker gezond dus).
10 jaar geleden was airfryer nog geen woord en tegenwoordig hebben veel gezinnen er een in de keuken staan. Voor sommige is het een hobby om nieuwe technologieën te bedenken en voor anderen is het hun werk. Laatst kwam ik iets heel nieuws tegen op internet: Nanowijn. Ooit van gehoord?

Nanowijn past bij allerlei verschillende soorten gerechten en bestaat uit heel veel nanocapsules. Ja dat lees je goed, een wijn bestaande uit capsules. Deze wijn leg je in de magnetron waardoor de magnetronoven bepaalde capsules activeert. Eet je dus biefstuk waar je een lekkere rode wijn bij wilt drinken dan stel je de magnetron zo in (tijd en vermogen) dat de hout en peper capsules geactiveerd worden. De geactiveerde capsules beïnvloeden de smaak van de wijn. Niet geactiveerde nanocapsules bewegen zich onopgemerkt door je lichaam en geven geen smaak, geur of kleur af. Ze blijven ongebruikt.


Tegenwoordig hoeven we dus alleen nog maar Nanowijn in te slaan en kunnen we 10 minuten voor het eten beslissen wat voor wijn er op tafel komt. Maar willen we dat wel? Mij spreekt het eerlijk gezegd niet aan. De authentieke gedachte achter het maken van wijn is dat helemaal verdwenen. Verschillen in oude wijn die jaren in houten vaten heeft gelegen kennen we dan niet meer. Terwijl dat juist een unieke smaak aan de wijn geeft. Geef mij maar echte wijn, ik hoef geen on-geactiveerde capsules die in mijn buik rond zwemmen. 

De foodindustrie blijft met vernieuwde technologieën komen, TE gek bestaat niet. Zou jij wel een glaasje Nanowijn willen proberen?

Liefs,


Daphne 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten