maandag 1 december 2014

Waarom eten we?

In eerste instantie is eten een primaire behoefte. Als er een honger gevoel op komt zetten willen we iets eten. Iets wat ons honger gevoel stilt. Maar dat is niet de enige reden waarom we eten.

We eten ook omdat we het lekker vinden, ervan genieten of voor de gezelligheid. Iedereen neemt af en toe een tussendoortje gewoon omdat het lekker is. Een bak popcorn tijdens de film of borrelnootjes op een feest zijn er echt niet om knorrende magen te vullen. Het is gewoon lekker waardoor je ervan geniet. Eten heeft ook een sociale functie. Het is gezellig om samen te eten. Uit eten is gezellig: je kletst met elkaar terwijl je geniet van een culinair hapje. Ook bij veel feestdagen en tradities hoort samen eten. Kijk maar naar Kerst, verjaardagen of Pasen.

Er zijn ook mensen die eten om andere behoeftes te bevredigen, emotie-eters. Emotie-eters zijn mensen die eten als reactie op een emotie; zoals stress, verdriet, verveling of andere negatieve emoties. Deze mensen beginnen te eten als ze zich onprettig voelen, ook als ze eigenlijk helemaal geen honger hebben. De drang naar eten komt plotseling (echt honger gevoel bouwt zich langzaam op) waardoor je vaak onbewust begint met eten. Voor je het weet is dan je zak chips op. Dit leidt er al snel toe dat ze te veel eten. Mensen die hier gevoelig voor zijn kampen vaak met overgewicht. Stop feeding your emotions!

Toch is het niet gek dat we eten als reactie op negatieve emoties. Van jongs af aan leren we eten te associeren met troosten, belonen of opbeuren. Iedereen kreeg vroeger wel een iets lekkers als die hard was gevallen, een goed rapport had of geduldig mee naar de winkel ging met zijn ouders.

Door te eten vergeet je even je emoties en problemen. Je geniet van de smaak en bedenkt hoe fijn het is om te eten. Een prettige afleiding dus.


Zelf ben ik echt een sociale eter. Ik vind het leuk om samen te eten en dat te delen. Tapas, sushi, gourmet of kaasfondue vind ik heel gezellig. Met zijn alle om de tafel kletsen en ondertussen genieten van lekker eten. Ik merk ook dat ik sneller iets te eten pak als ik iemand anders zie eten. Samen eten vind ik leuker dan alleen!

Liefs,
Daphne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten