maandag 22 december 2014

Hot in foodland: Pizza

Pizza, een Italiaans gerecht waar ik (en vele anderen) gek op ben. Het liefst met een dunne bodem, een knapperig korstje en lekker veel kaas. Pizza komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied en duizenden jaren geleden werden deze ronde broden gebruikt als bord. 

Pizza is een super populair gerecht. Waar je ook bent iedereen weet waar je het over hebt als je pizza zegt. Pizza wordt gezien als junkfood. Het bevat helaas veel vet (vooral door de kaas) en zout. Zelf een pizza maken met verse ingrediënten is beter dan een diepvries pizza.


De basis van de pizza is overal het zelfde: tomaat en kaas. De ingrediënten die op de pizza liggen verschillen vaak per land (streek producten). Zo vertelde ik in mijn nom nom tag dat ik in Turkije een pizza at met banaan. Die bleek super lekker te zijn, maar in Nederland ben ik hem nog nooit tegengekomen bij een pizzeria of in de supermarkt. Probeer eens in elk land waar je op vakantie gaat een pizza, dan kom je vast verrassende combinaties tegen! Tegenwoordig kan je bij Domino's zelfs pizza's bestellen met kaas of worst in de rand. Dit lijkt mij persoonlijk minder lekker. Je hebt ook familie pizza's, deze zijn zo gigantisch groot dat je ze met meerdere kan delen.

Smaken verschillen, zo eten Amerikanen het liefst pizza met een dikke bodem en zoveel mogelijk beleg en Belgen eten graag een pizza met salami. Op 'Just Eat' kwam ik een leuk plaatje tegen waarop je ziet welke pizza het populairst is in een land. De pizza Margherita staat het vaakst op nummer 1. Ook in Nederland is deze simpele pizza met tomatensaus en kaas populair.


Liefs,
Daphne 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten